Holmes & Watson

Holmes & Watson opent met een suïcidale John Watson. Hij staat op de rand van het dak, klaar om zich naar beneden te gooien met een strop om zijn nek. Sherlock Holmes staat beneden en verzorgt een enorme courgette. En met “verzorgen” bedoel ik dat hij dit enorme stuk groente vertroetelt, het lieve woordjes influistert, het een kinky tik geeft. Als hij ineens Watson ziet probeert hij hem ervan te overtuigen om ergens anders te springen. Zijn geliefde courgette mag niet in gevaar komen. Door achterlijke miscommunicatie denkt Watson juist dat Holmes het beste met hem voorheeft.

Ik nam de verhalen over weglopende bezoekers met een korrel zout. Zó slecht kan Holmes & Watson toch ook niet zijn? Laat ik mijn gevoelens als volgt samenvatten: de film is nog maar zeven minuten bezig als ik de de sterke behoefte voel hem uit te zetten. Toch zet ik door, wie weet wordt het beter. Hoofdrolspelers Will Ferrell en John C. Reilly hebben als komedieacteurs een beetje een reputatie hoog te houden. Holmes & Watson heeft wel leuke grappen. Ik heb echt wel gelachen.

Maar bij een film van anderhalf uur zijn twee, drie geslaagde grappen echt veel te weinig. De andere lol bestaat uit luie onderbroekenlol of domme sekstische opmerkingen. Of geforceerde pogingen om aan te sluiten bij de waan van de dag. Wat te denken van een grap over selfies? Een bizarre verwijzing naar de Titanic? De “herkomst” van de uitspraak “no shit Sherlock?” Ik beweer niet een humorexpert te zijn, maar er is toch wel beter materiaal om te bedenken?

Dit is de minst grappige, saaiste en kinderachtigste “komedie” die ik heb gezien.

En wat doen in godsnaam talenten als Steve Coogan, Rob Brydon, Kelly MacDonald, Rebecca Hall en nota bene Ralph Fiennes hier? Geld? Of komt het omdat Etan Cohen de regisseur is, en zijn naam klinkt als dat van een andere filmmaker? Ferrell en Reilly zijn samen nog wel aardig als de detective en de dokter. Maar zouden ze nou serieus blij zijn met de grappen? Denken ze achteraf niet heel stiekem, heel misschien, dat het script even herschreven had moeten worden?

Holmes & Watson was zo’n gruwelijke flop in de bioscoop, dat de distributeur de film zo snel mogelijk aan Netflix wilde verkopen. In eerste instantie weigerde de streamingsplatform de aankoop. Maar het is overstag gegaan. Het had niet gehoeven. Dit is de minst grappige, saaiste en kinderachtigste “komedie” die ik heb gezien. Een verspilling van tijd, energie, geld en talent.

Etan Cohen/Will Ferrell en John C. Reilly