https://www.videoland.be/film/casanovas

Casanova’s

Na Zwaar Verliefd!, met in de hoofdrollen Barbara Sloesen en Jim Bakkum, beschouwde ik Jamel Aattache als de onofficiele opvolger van Johan Nijenhuis. Na Casanova’s denk ik dat Nijenhuis de toorts nog even voor zichzelf moet houden. Journalist Bas (Bakkum) krijgt van zijn hoofdredactrice (gespeeld door Birgit Schuurman) de opdracht om undercover te gaan bij een cursus versieren. Deze cursus wordt gegeven door meesterverleider Marco (Tygo Gernandt), en zijn assistent Roos (Lieke van Lexmond). En laat het nou net zo zijn dat Bas en Roos elkaar kennen van de middelbare school.

Bas is nog altijd smoorverliefd op haar, helaas zit Roos in een “ingewikkelde” relatie met Marco. Toch voelt ze duidelijk affiniteit voor de verlegen Bas. Mag je drie keer raden hoe deze film gaat aflopen. Eigenlijk is drie keer nog te veel. Aattache werkt van begin tot eind netjes een lijst met vinkjes af, zodat niets aan de verbeelding wordt overgelaten.

Casanova’s richt zich nadrukkelijk op breed en voorspelbaar vermaak. Daar is helemaal niets mis mee. Wel als de uitwerking zo vreselijk slap is. Of beter gezegd, kinderlijk. Marco behandelt “zijn” mannen als verlegen pubers die nog nooit een vrouw hebben aangeraakt. Met elke stap die de cursisten zetten, kunnen ze rekenen op een schools “ik ben echt trots op jullie jongens, goed gedaan!”. Alleen de goedkeurende sticker in het rapport ontbreekt.

Hoezo doen ze het eigenlijk zo goed? Ik weet helemaal niets van hoe zij voor de cursus waren, weet nauwelijks iets van hun achtergrond af. Ik zie ze alleen achter de vrouwen aanlopen, een babbeltje maken… Ja, zo kan ik ook snel geld verdienen, als meesterverleider. De vrouwen vinden het gedrag van de cursisten trouwens prima, gezien de successen die op den duur geboekt worden. Wat het is wel stoer dat zij gewoon wildvreemde vrouwen om hun telefoonnummers vragen.

Casanova’s had een heerlijke komedie kunnen worden.

Casanova’s had een heerlijke komedie kunnen worden. Maar Aattache kiest ervoor het drama hardhandig de kop in te drukken, met een wel erg eendimensionale film als resultaat. Zo is er een scène waarin een van de cursisten een best wel heftige onthulling doet. Wat zegt Marco? “Wat goed dat je dit wil delen!” En we gaan weer verder! Waarom zou je je wagen aan tranentrekkerij als je nog genoeg mooie beelden kan filmen? Of kan lachen om ongemakkelijke date-toestanden? En er moet uiteraard gezwijmeld worden bij de ontluikende liefde tussen Bas en Roos!

Ik begrijp wel dat Bakkum en van Lexmond zijn gekozen om mee te spelen. Net als dat Gaby Blaser langsdartelt als de vangst van een van de mannen. Casanova’s vereist op de eerste plek leuke koppen. BN’ers die als promotiemateriaal worden ingezet. De rest (het “acteren”) komt op de tweede plek. Ik vind het wel doodzonde dat Gernandt hieraan zijn talent verspilt. De rol staat hem wel, volgens mij was deze film voor hem vooral een tussendoortje. Hetzelfde geldt voor John Buijsman, die hier Bas’ vader speelt.

Over de films van Nijenhuis ben ik evenmin te spreken, daar behandelen volwassenen elkaar tenminste als volwassenen. Volgende keer moet Aattache ook dringend weer Sloesen inschakelen. In tegenstelling tot van Lexmond kan zij namelijk wel acteren.

Regie: Jamel Aattache. Met: Jim Bakkum en Lieke van Lexmond

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.