De k*th**r

In het Nederlands koos men voor de scherpe titel De k*th**r, in het buitenland werd gekozen voor het meer voorzichtige The Columnist. Beide titels dekken, op een bepaalde manier, wel de lading. Columniste Femke Boot (fijne vileine rol van Katja Herbers) wordt digitaal belaagd door internetgebruikers, die niets willen weten van haar politiek correcte mening. Hoezo zou Zwarte Piet niet mogen? Hoezo moet zij het altijd beter weten? Femke krijgt elke dag te maken met bedreigingen en scheldkannonades. Zij doet haar best het van zich af te zetten, er is echter ook druk van haar uitgever.

Die verwacht dat de veelgeplaagde columniste eens met haar boek komt. Alles bij elkaar opgeteld is Femke alles zo zat dat zij het heft in eigen hand neemt. Stopt zij eindelijk met sociale media? Of het lezen van de beledigende commentaren? Welnee. Femke ontpopt zich tot wraakengel die haar online pestkoppen afmaakt. Dat zal die boze witte mannen eens leren. Subtiel is anders. Maar je moet toch wat als die beledigingenstroom blijft doorgaan?

Regisseur Ivo van Aart en scenarist Daan Windhorst bouwen De k*th**r op als een thriller, waarbij de plot wordt gebruikt als vet aangezet pamflet voor vrijheid vam meningsuiting. Herbers is prima als de belaagde Femke, ik vind de overstap van getergde ziel naar koelbloedige wreker wel erg groot. Zonder enig probleem laat Femke een spoor van lijken achter. Geen één keer toont ze wroeging. Zo zetten van Aart en Windhorst haar neer als een koelbloedige psychopaat. Ik wil helemaal geen medelijden hebben met het legertje van online etterbakken. Ik kan het echter ook niet opbrengen om in Femkes bloederige wraakacties mee te gaan.

Dit is niet genoeg om de kwaliteit van De k*th**r op te krikken.

van Aart weet wel goed hoe hij mooie shots moet maken. Het beeld van Femke die geagiteerd door een spinnenweb loopt, is een mooie verwijzing naar haar gemoedstoestand, en een cryptische hint naar haar toekomstige acties. Het eindshot is ook indrukwekkend. De in het wit geklede Femke zit onder het bloed en lijkt een echte wraakengel voor te stellen.

Dit is niet genoeg om de kwaliteit van De k*th**r op te krikken. Het script voelt klunzig, amateuristisch. Haastig in elkaar gezet om de boodschap er bij ons in te proppen. Het is nergens spannend. Heel soms komisch. Als ik niet kan sympathiseren met het hoofdpersonage, en de makers niet veel meer bieden dan het overloos voorleggen van dezelfde verhaalstukjes, dan houdt het voor mij op.

Ivo van Aart/Katja Herbers en Bram van der Kelen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.