Skip to content

Saw II

Het is nog geen Halloween, de feestdag waarop traditiegetrouw de nieuwste Saw wordt uitgebracht, toch besluit ik nu al deel twee te bespreken. Anders duurt het nog jaren voor ik alle films uit de franchise heb besproken. Toen het eerste hoofdstuk uit de roemruchte horrorserie een groot succes bleek, zagen de producenten meteen dollartekens. James Wan en Leigh Whannell, verantwoordelijk voor deel één, concentreerden zich liever op andere projecten. Daarom werd Darren Lynn Bousman aan boord gehaald. Hij had al een eigen script klaarliggen, met behulp van Whannell werd dit omgebogen tot een volwaardig vervolg op de eerste Saw.

Shawnee Smith is wel terug als de getergde Amanda, net als Tobin Bell die wederom in de huid van seriemoordenaar Jigsaw kruipt. Bousman geeft ons in het begin een voorporefje van wat wij kunnen verwachten: een man wordt wakker met een stalen “doodsmasker”. Het sleuteltje tot bevrijding zit in zijn oog. Als hij met het meegeleverde mesje zijn oog opensnijdt is hij zó weer vrij. Succes.

Agent Eric Matthews (Donnie Wahlberg) wordt opgeroepen om te helpen de zaak op te lossen en komt oog in oog te staan met Jigsaw. Hij blijkt Erics zoon te hebben ontvoerd. Het liefst zou de agent hem in de puin schoppen, maar zo werken de spelletjes van Jigsaw niet. Eric moet zijn regels volgen, of hij ziet zijn zoon nooit meer terug. Het verzoek van Jigsaw is heel simpel: het enige wat Eric moet doen is naar hem luisteren. Intussen moet een groep ongeregeld zich een weg banen door de sadistische valstrikken van de seriemoordenaar.

Saw II heeft nog steeds die vuige, ranzige uitstraling, alsof de lens heeft liggen weken in vies water, het voelt allemaal ook scherper en meeslepender.

Bousmans budget is duidelijk groter dan dat van Whannell en Wan. Saw II heeft nog steeds die vuige, ranzige uitstraling, alsof de lens heeft liggen weken in vies water, het voelt allemaal ook scherper en meeslepender. De effecten zijn explicieter, het script is dramatischer en rijker. Saw ging puur om de vraag “wie is de moordenaar?”, Saw II richt zich veel meer op het drama van Eric. Natuurlijk is er de welbekende plottwist (méér dan dan eentje), dankzij Bousmans focus op één personage klopt het nog meer hoe de stukjes in elkaar vallen.

Je kan beargumenteren dat de verrassing nu wel weg is (helemaal na de tweede kijkbeurt), toch blijft Saw II boeien. Ik wil weten hoe het afloopt, wat voor krankzinnigs de makers nu weer hebben bedacht, hoe de eindjes aan elkaar worden geknoopt. Gezien de vijf vervolgen ben ik niet de enige die er zo over denkt.

Darren Lynn Bousman/Mark Wahlberg en Tobin Bell

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: