Skip to content

The Souvenir

De warmte kan ook fijne gevolgen hebben. Zo zat ik in Kriterion helemaal in mijn eentje in de zaal voor The Souvenir. Ik wist er weinig van af en vond het weer tijd om mijzelf te verrassen. In dit sober gefilmde regiedebuut van Joanna Hogg komt Julie (Honor Swinton Byrne) opdraven. Vol van ambitie en plannen wil zij dolgraag regisseur worden. Haar plan is om een film te maken over het personage Tony. Alhoewel Hogg in het begin uitgebreid op dit personage ingaat, verdwijnt hij naar de achtergrond. Hogg concentreert zich op Julie, haar studie en haar romance met Anthony (Tom Burke), een gezette jongen die vage werkzaamheden uitvoert voor Buitenlandse Zaken.

Het heeft te maken met het opkomende terrorisme en de politieke spanningen, de details blijven de film lang in de mist hangen. Het zijn niet deze details waar Julie zich het meeste zorgen over maakt. Anthony draagt een geheim met zich mee dat zich uiteindelijk niet meer laat verbergen.

Terwijl ik kijk hoe de plot van The Souvenir zich kalmpjes ontvouwt, gebeurt er iets wat ik niet zo vaak meemaak. Ik zit zo sterk in de film dat ik de tijd verlies. Niet omdat Hogg een visueel hoogstandje aflevert, of iets totaal nieuws vertelt over de wereld van dolende twintigers. Ik raak helemaal in de ban van Julie en Anthony. Zij, met haar jongensachtige uitstraling, aandoenlijke beginpogingen als regisseur en de verliefde blik in haar ogen als zij Anthony aankijkt. Hij, met zijn hazenlip, de nonchalance waarmee hij rookt, praat, zich door het leven beweegt en hoe hij met zachte hand Julie manipuleert.Misschien is dat wel waar The Souvenir echt over gaat.

De confrontaties en de toenemende spanningen in hun relatie hebben ook een aantrekkelijke werking. Als het vonkt tussen de twee geliefden moet ik denken aan The Marriage Story. Haal de dramatiek en theatrale dialogen weg en maak van de dertigers twintigers, dan heb je het ingehoudene van The Souvenir. Geen geschreeuw, eerder wanhopig gefluister.

Hogg vlecht zeer vanzelfsprekend ook andere thema’s doorheen het liefdesverhaal, zonder dat de rode draad uit het oog wordt verloren. De politiek komt vaak naar voren, net als filmesthetiek en hoe iemand groeit als artiest. Is Julie in het begin nog vastberaden om de sociaal-realistische film over Tony te maken, op het eind komt dit personage nauwelijks nog ter sprake. Julie heeft geleerd. Misschien is dat wel waar The Souvenir echt over gaat. Hoe Julie zich ontwikkelt van nerveus meisje naar zelfverzekerde vrouw. Al is het einde net te lang, dit is tot nu toe één van de mooiste films van het jaar.

Joanna Hogg/Honor Swinton Byrne en Tom Burke

 

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: