Skip to content

Der Fall Collini

De beginbeelden van Der Fall Collini zijn veelzeggend. De net begonnen advocaat Caspar Leinen (Elyas M’Barek) staat in een boksring zich uit te sloven, tegelijkertijd zien wij de zwijgzame Fabrizio Collini (Franco Nero) naar het kantoor van Hans Meyer (Manfred Zapatka) gaan. Caspar deelt nog een paar rake tikken uit, Hans doet open, Fabrizio schiet hem drie keer in het gezicht. Caspar neemt gretig de verdediging van Fabrizio op zich, maar ontdekt te laat dat het slachtoffer Hans betrof. Die was een vaderfiguur voor Caspar en hielp hem om advocaat te worden. Caspar probeert de vergissing recht te zetten.

Zijn baas, Richard Mattinger (Heiner Lauterback), moedigt hem aan de zaak alsnog te accepteren. Morrend begint Caspar de gesloten Fabrizio te ondervragen, die zowel één-op-één als in de rechtszaal koppig zijn mond houdt. De daad is gepleegd, het is goed zo. Caspar doet zijn best om iets uit de man te krijgen, zijn pogingen lopen op niets uit.

Tot hij door toeval op een spoor komt. Hoe langer hij dit spoor volgt, hoe meer vraagtekens er opdoemen. Hoe goed kende hij Hans eigenlijk? Als Fabrizios motief vanuit meer humanitair perspectief te begrijpen valt, heeft dit dan invloed op het meer strak ingerichte juridische strafrecht? Zo niet, zou dat dan wel moeten? Tijdens Caspars bevlogen betoog in de rechtbank lijkt duidelijk te worden wie het echte slachtoffer is. Dan komt de tegenpartij aan het woord en worden de rollen van slachtoffer en dader opnieuw ter discussie gesteld.De hele film lang blijft Caspar tegen alles en iedereen boksen, moet hij zich bewijzen en ook nog eens een stugge cliënt verdedigen.

Der Fall Collini is een ambitieuze film waarin regisseur Marco Kreuzpainter karakterstudie, rechtbankdrama en thriller samensmelt. Via flashbacks maken wij kennis met de bedremmelde Caspar die door zijn moeder wordt opgevoed. Hans is de welbespraakte, intelligente man die iets in de jongen ziet, hem aanmoedigt om Latijn te leren en zich te verdiepen in strafrecht. Het enige moment waarop Hans zijn stem verheft is als Caspar ongevraagd in de bibliotheek rondneust. In het heden staan de wanhopige advocaat en de stugge Fabrizio lijnrecht tegenover elkaar. Kreuzpainter laat zowel Caspar als de kijker lang in het ongewisse over Hans’ gruwelijke geheim.

Ik had weinig verwachtingen bij Der Fall Collini, het is een schot in de roos. De hele film lang blijft Caspar tegen alles en iedereen boksen, moet hij zich bewijzen en ook nog eens een stugge cliënt verdedigen. Kreuzpainter weigert voor de gemakkelijke weg te gaan, al is het eindbeeld ietwat zoetsappig. Maar dat mag in dit geval. De ontknoping is zo dramatisch dat een streepje licht bij de afsluiting erg welkom is.

Marco Kreuzpainter/Elyas M’Barek en Franco Nero

 

 

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: