Skip to content

6 Underground

Ook Michael Bay mocht zijn ding doen via Netflix. En dat mogen we weten: met 6 Underground gaat hij helemaal los. Zijn visuele stijl kon al zelden als “subtiel” worden beschreven, Bays laatste traktatie maakt je ofwel helemaal gek, ofwel zuigt je mee in een hyperkinetisch actiespektakel. En dat allemaal in de eerste paar seconden. De actiespecialist gooit ons maar meteen in het “verhaal” (voor zover je van een verhaal kan spreken) op het moment dat een of andere vage missie is mislukt. Wat, hoe wie, waar, waarom en wanneer is nog even onbelangrijk. Bay filmt messcherpe beelden, zoomt in, uit, vertraagt, versnelt en laat zeer gedetailleerde explosies en kogelregens zien.

Intussen zitten de personages met elkaar te bekvechten in de auto. Er wordt een spoedoperatie uitgevoerd, de chauffeur moet bizarre stunts uithalen om uit de penaire te raken, en het onderlinge geruzie blijft doorgaan. Actie en humor, strak geregisseerd, snel en soepel. Mijn eerste gedachte is dat de openingsscènes toonaangevend zijn voor het soort actiefilm van deze generatie.

Maar toch. Waar gáát het over? Een groepje vreemdelingen is gerekruteerd door een hermetische entrepeneur die zichzelf voorstelt als “nummer één” (Ryand Reynolds op zijn best). Na getuige te zijn geweest van een gruwelijke aanslag besluit hij zelf van de wereld een betere plek te maken. Dat kan alleen met de juiste middelen. En expertises. Vandaar zijn onbekende medesoldaten, die ieder hun eigen nummer hebben meegekregen. De groepsdynamiek begint te schuren als ze noodgedwongen een nieuw lid aan groep toevoegen. Hij vindt al die stuurse regels maar niets, wat weer tot irritaties leidt bij nummer één.Bay geeft geen antwoord op deze vragen, hij blijft zich liever stilistisch uitleven.

Dat zou 6 Underground een dramatische laag kunnen geven. Bay doet dat ook wel. Maar het flitsende beeld domineert. En moet ongetwijfeld de nodige vragen in de kiem smoren. Want ja, wie ís die nummer één nou precies, en waarom richt hij zich uitgerekend op deze missie? Waarom heeft hij juist deze mensen bijeengebracht? En speelt hij niet een klein beetje heel erg voor eigen rechter, met als bedenkelijke uitsmijter de finale? Bay geeft geen antwoord op deze vragen, hij blijft zich liever stilistisch uitleven. 

Je kan 6 Underground niet beschouwen als kunstzinnig. Of als een titel waar veel diepgang in zit. Het lang niet iedereen kunnen bekoren, één van mijn beste vrienden omschreef het als “verzameling videoclips”.  En hoewel ik regelmatig verward raakte door het soms wel erg chaotische plotverloop en achteraf met wat vragen zat, heb ik van begin tot eind genoten. Geen meesterwerk, wel erg vermakelijk.

Ik wilde graag de trailer donwloaden, maar stuitte tegen nogal wat foutmeldingen. De trailer kan hier worden bekeken.

Michael Bay/Ryan Reynolds en Mélanie Laurent

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: