Advertenties
Skip to content

The Gift

Zoveel sterren geven de lezers aan deze titel.

Als in The Gift het gelukkige paar Simon en Robyn net zijn verhuisd, ontmoeten ze, per toeval, een oud-klasgenoot van Simon: Gordo. Gordo is het type kerel die, of je wil of niet, meteen voorstelt om eens samen te eten. Hij komt langs huis omdat hij “toevallig” in de buurt is. En laat cadeautjes achter. Als Simon hem zo beleefd mogelijk uitlegt dat zijn bezoekjes niet op prijs worden gesteld, lijken ze van hem af te zijn. Het blijkt het begin van een stalkersnachtmerrie. En dan ontdekt Robyn ook nog eens dat Simon een schimmig verleden met Gordo heeft. The Gift is het regiedebuut van Joel Edgerton (hij schreef ook het script), en is duidelijk het soort psychologische thriller waarin het tempo door de personages wordt bepaald.

Edgerton neemt de tijd iedereen te introduceren. Zo is Simon het alfamannetje, zo iemand die er alles aan doet om aan de top van de wereld te staan. Grote bek, nietsontziend, heeft er geen problemen mee om eventuele concurrenten zwart te maken. Robyn is juist zachtaardig en droomt ervan moeder te worden. Als tegenpolen vormen ze een mooi koppel. Wie Gordo precies is, dat laat Edgerton lange tijd in het midden.

Op zich is dat wel goed. Dit is immers de spanningsboog van The Gift, het is niet de bedoeling in één keer alle kaarten te laten zien. Toch vormt het ook het pijnpunt van deze thriller. Ik wil op een gegeven moment gewoon hoe het verhaal in elkaar steekt. Wat heeft Simon met Gordo uitgehaald? Waarom heeft Simon nooit iets tegen Robyn gezegd? Gevoelsmatig wordt de spanning wat onnodig gerekt, alsof Edgerton per se aan de tijdsduur van ruim anderhalf uur wilde voldoen. En als de aap uit de mouw is geklommen… de ontknoping komt wat willekeurig over.


Al weet je welke listen Simon kan uithalen, ik krijg toch medelijden met hem.

Wat Edgerton wel ontzettend knap heeft gedaan, is twee personages tegenover elkaar zetten die noch goed, noch slecht zijn. Al weet je welke listen Simon kan uithalen, ik krijg toch medelijden met hem. Wat Gordo als wraak uitvoert is grensoverschrijdend. Simon is dader, maar ook slachtoffer. Net als Gordo slachtoffer is, maar ook dader. Het eind is keihard, met een venijnige twist waarvan je weet dat het nooit meer goedkomt met Simon.

The Gift is geen perfecte thriller, voor een regiedebuut is het een knappe prestatie. Jason Bateman is voor de verandering eens een eikel, Rebecca Hall bewijst weer eens een van de betere karakteractrices van haar generatie te zijn. Voor Edgerton: volgende keer mag het tempo hoger en het script scherper.

Joel Edgerton/Jason Bateman en Rebecca Hall
Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: