The Bay

Het found footage genre heeft een dubieuze reputatie. Het kan goed uitpakken, zoals The Blair Witch Project of Paranormal Activity, in de meeste gevallen faalt het jammerlijk. De makers willen zo graag benadrukken dat alles echt is gebeurd dat het acteer- en camerawerk er nogal eens bij inschieten. The Bay is een uitzondering. Het is geen meesterwerk, toch is dit een verrassend spannende ecohorror waarin dorpsbewoners geconfronteerd worden met bloeddorstige isopods en gruwelijke infecties. De beeldenverzameling wordt bijeengepraat door Donna, een studente communicatiewetenschap die verslag destijds verslag deed van de festiviteiten in het dorp Maryland. Vanaf het begin maakt ze duidelijk dat zich een gruwelijk voorval heeft voorgedaan, waardoor de populatie drastisch is gezakt. 

Donna kijkt de beelden terug die zijn gemaakt door smartphones, dashcams, haar eigen camera en andersoortig apparatuur en geeft met lijzige stem commentaar. Het is niet

The.Bay_.2012-fanart30spannend om te horen dat die-en-die binnenkort gaan sterven of dat elk moment een catastrofe zal losbarsten. Wel als het eerste slachtoffer in paniek om hulp roept en de infectie razendsnel om zich heen grijpt. Het ziekenhuis stroomt vol, tussendoor worden beelden getoond van een duikerskoppel dat onderzoek doet naar zieke vissen en van steeds wanhopiger wordende artsen die maar niet begrijpen wat er met de patiënten aan de hand is.

Regisseur Barry Levinson wil duidelijk de boodschap meegeven over hoe autoriteiten de levens van honderden mensen op hun geweten hebben. Ik zie The Bay puur als een realistisch gefilmd document van de ondergang 3633_the-bay-640van een vissersdopje. Gewone mensen die geconfronteerd worden met een onbekende dreiging. De spanning zit voor mij in het onderzoek naar deze dreiging en wanneer het probleem volkomen escaleert. Richting het eind loopt een getrouwd paar door het verlaten dorp, hier en daar zijn nog lichamen te vinden met weggevreten ledematen.

The Bay mag dan pretenderen found footage te zijn, dankzij de boodschap wordt het alsnog boven het gemiddelde uitgetild. En horrorfans kunnen hun hart ophalen bij beelden van etterende wonden en moordvissen.

WIST JE DAT

Barry Levinson was eigenlijk gevraagd een documentaire te maken over Chesapeake Bay. Toen hij een andere docu zag wat ging over de vervuiling van het dorp, besloot hij een speelfilm te maken waarin hij de feiten over Chesapeake Bay zou verwerken.

De film is gemaakt met een budget van 2 miljoen dollar en geschoten in 18 dagen met 21 verschillende soorten camera’s.

Barry Levinson/Kether Donohue en Kristen Connolly

 

Geef een reactie