The Overnight

Het werk van regisseur Patrick Brice is een verademing in de cinema van dit moment. Zijn debuut Creep is een lekkere cocktail van horror, thriller, mysterie en psychologisch drama. Met The Overnight, een sekskomedie, gaat hij een hele andere kant op en behoudt hij zijn excentriciteit. Alex en Emily zijn net verhuisd en voelen zich verloren in hun nieuwe omgeving. Als ze door Kurt en Charlotte worden uitgenodigd voor een diner, komt dit als een geschenk uit de hemel. De avond begint gemoedelijk. Er wordt wiet gerookt, er gaan nogal wat glazen doorheen. Er komen schilderijen van anussen in beeld. Grote piemels. Geheimen en irritaties worden uitgesproken. Daar waar andere filmmakers en schrijvers zoveel mogelijk grappen zouden verzinnen, is Brice meer geïnteresseerd in emoties. 

En precies dat is wat The Overnight boven de gemiddelde sekskomedie uittilt.

Brice zet zijn personages centraal en begeeft zich meer op dramatisch dan op komisch gebied. Hoe meer The Overnight vordert, hoe ongemakkelijker het wordt. Probeer maar eens niet te grinniken als Kurt voor de eerste keer poedelnaakt bij het zwembad staat en hij een enorme piemel blijkt te hebben. Of wanneer Charlotte en nerveuze Emily meeneemt om wat “drank” te halen. Het neigt naar onderbroekenlol, door de serieuze ondertoon is het meer absurde humor. Dat is, voor een sekskomedie, best wel een prestatie.

the-overnight2

Neem nou de scène als iedereen in de jacuzzi zit en Alex bekent een probleem te hebben: “I have an abnormal small dick”. Niemand maakt een flauwe opmerking. Sterker nog, dat Alex zich zo blootgeeft wordt aangemoedigd. Of als Kurt trots zijn schilderijen laat zien aan Alex, die verbaast vraagt of dit nu anussen zijn. Jazeker, antwoordt Kurt bloedserieus. En hij vervolgt dat Alex een hele fijne uitstraling heeft. Mag hij hem fotograferen? Het is reden voor gegrinnik, Brice maakt er geen plat moment van. Ik zou bijna zeggen dat het aandoenlijk overkomt.

Brice is bovendien niet bang The Overnight even stil te zetten voor een verdiepingsmoment en zijn personages tegenover elkaar te zetten. Zo blijken Emily en maxresdefaultAlex nogal wat onuitgesproken irritaties te hebben die hun relatie op scherp stelt. En dan, precies wanneer je denkt dat de grande finale zich aandient, wordt een scherpe bocht genomen. Een best wel ongemakkelijke situatie wordt nog raarder. En Brice doet er doodleuk nog een flinke schep bovenop.

The Overnight is grof, scherp en schotelt ons personages voor die elk met hun eigen problemen worstelen. Dit is nu het soort “volwassenkomedie” dat ik vaker zou willen zien.

Patrick Brice/Adam Scott en Taylor Schilling

Geef een reactie